..................

trying 2bsimsucb4

Saturday, December 29, 2012

Suami, isteri dan anak... Part 5

Dalam merealisasikan kehendak dalam hidup ini adakalanya orang dewasa akan lupa. Lupa situasi yang sedang mereka jalani hasil dari usaha yang mereka kerjakan sebelum ini. Lalu kelupaan itu mendatangkan akibat bukan sahaja kepada diri mereka sendiri malah kepada mereka yang ada di sisi menemani.
Suami kalau dulu kerjanya pergi pagi balik petang mencari rezeki buat mengisi perut dan membayar hutang.
Kini bila beristeri, masih boleh lagi dengan rutin biasa kerana isteri pun bekerja.
Kemudian bila hadirnya anak, rutin berubah sedikit... Pergi pagi balik malam.
Dengan harapan dapat lebih untuk menyuap anak dan memberi lebih kepada isteri. Tambahan pula keadaan ekonomi yang sering dijadikan alasan untuk mengubah corak hidup sekarang.
Ataupun mungkin sebenarnya hanya mahu merasai dan menikmati kepuasan untuk diri sendiri.
Biarlah golongan tak sedar diri itu dengan kelupaan mereka sendiri...
Bagi yang berazam ingin mengubah corak hidup agar menjadi lebih selesa dan lebih baik buat diri dan keluarga, mereka akan mencari jalan dan merebut peluang yang ada.
Mereka akan berusaha dan bekerja demi mendapatkan keselesaan dan kebaikan itu...
Namun,acap kali mereka akan terlupa dan terhanyut dengan keghairahan bekerja itu lalu tersasar dari matlamat pencarian itu. Apa yang mereka kerjakan mungkin sekadar kejarkan keseronokan mencari hingga mengabaikan mereka-mereka yang dikatakan ingin diberi keselesaan itu...
Mungkin mereka menyangka ia hanya untuk satu jangkamasa sahaja dan berharap agar yang lain dapat bersabar...
Tapi mungkin mereka lupa, masa tidak bersabar dan akan tetap berlalu... Dan mungkin bila mereka tersedar, apa yang mereka cari dan kerjakan itu hanya tinggal untuk mereka sahaja.
Sering sudah terjadi dan diperlihatkan bagaimana pencarian sebuah kesenangan hidup menjerumuskan keluarga ke alam pengabaian lalu tercetuslah ketidakpuasan hati yang melahirkan perasaan kurang kasih sayang...
Ayat cliche "semua yang kanda buat ni adalah untuk dinda dan anak2 juga... Dinda bersabarlah,kanda buat kerja bukan berfoya2..."
Mungkin memang benar keluarnya mencari lebih rezeki demi kesenangan diri dan keluarga...tapi pohonnya agar janganlah sampai terabai...

No comments:

Post a Comment