..................

trying 2bsimsucb4

Saturday, December 29, 2012

Cepatnya masa berlalu...

Merenung ke wajahnya sambil menggenggam tapak tangannya membuat hati ini jadi sayu... Menitis airmata bila terkenangkan suatu masa dulu dia hanya seorang anak kecil yang merengek tiap kali nak susu.
Menjaganya dari saat dia dilahirkan sangat mudah... Cuma sesekali terasa susah hati kerana dia kerap sakit. Asma, demam hingga masuk wad 4 hari dan patah tangan adalah antara perkara yang agak menyedihkan... Selebihnya setakat ini dia adalah seorang anak yang sangat menyenangkan dan boleh diharap.

Aku tak pasti apa yang ada dalam hatinya? Namun ia kadang tak susah untuk diteka... Cuma perjalanan yang dia lalui bersama aku memang sangat berat dan mungkin dia lansung tidak memahaminya sekarang...
Sakit hati ini tiap kali melihat dia seolah terbeban dengan situasi yang kami jalani sekarang... Ke sana ke mari, dia turuti walaupun kadang dia seolah-olah memenuhi kehendak itu sekadar untuk mengambil hati saja. Entahlah...
Apa yang dia lalui sekarang adalah agak berat... Aku pohon agar dia sentiasa dikasihani oleh Allah agar sesiapa yang mendampinginya dapat memberikan dia perhatian dan sedikit kasih sayang...
Kalian takkan dapat bayangkan dan fahami apa yang dia telah lalui... Dan nyatanya apa yang bakal dia lalui pon bukan mudah!!

Terasa bagai baru je melihat dia bertatih belajar berjalan dan ketawa geli hati sambil menyanyi2...
Rupanya dah besar anak ibu...
Muhammad Aqil Ahnaf sudah masuk darjah 1!!!
Banyak sudah jasanya biarpun baru berusia 7 tahun,2013 ini...
Sangat boleh diharap tambahan pula sejak ada adik ni...
Apa saja yang disuruh pasti akan ditunaikan... Walaupun ada jugak yang dilengah2kan,tapi pasti akan dibuat juga. Tak pon tanpa disuruh dia akan tolong buatkan.
Inisiatifnya untuk membantu sangat menyenangkan dan dia pasti akan berkata, "Ala... Macam mana ibu tahu Aqil nak buat tu?" Terharu sungguh hati ibu ini.
Yang paling buat aku tersenyum ialah tiap kali aku hendak menyelesaikan urusanku dan memintanya menjaga adik, dia akan kata "Ok, ibu"...
Kemudian, bila adik menangis...
"Asfa... Asfa... Asfa..." katanya sambil menepuk lembut adiknya dengan harapan adiknya berhenti menangis... Terharu sangat! Aku pasti akan merindui detik2 ini nanti... Ini adalah pengalaman yang tak mungkin aku lupakan dan ia sangat berharga!
Dia tak pernah menyusahkan dan sangat berdikari. Pandai mengambil hati dan mendengar kata. Aku sangat berharap agar peribadinya kekal begini hingga dewasa malah bertambah baik.
InsyaAllah bersama waktu yang bakal berlalu dia akan memperbaiki kelemahan dan sikapnya yang kadang membuatkan orang lain menyampah dan menyakiti hatinya. Aku harap dia sabar dan tabah berdepan dengan layanan orang terhadapanya. Mungkin mereka tidak mengenalinya, mungkin mereka mengharapkan terlalu banyak dan kesempurnaan darinya, mungkin mereka tidak peduli perasaannya, mungkin mereka sekadar ingin menyakiti demi memuaskan hati, mungkin mereka kecewa dengan hidup mereka lalu ingin mengecewakan dia, dan mungkin mereka hanya pandai melayan hati mereka tanpa peduli hati dia... Namun begitu, aku yakin di sebalik itu semua nanti bakal mengajar dan mematangkan dia kerana ia mungkin pengajaran yang Allah beri melalui mereka-mereka yang ada di sisinya...

Hari ini hari orientasi darjah satu... Ikut hati, aku mahu berada bersama dia. Aku tak mahu terlepas saat2 seperti ini... Walaupun ia mungkin bukan perkara terbesar dalam hidupnya dan mungkin dia akan lupa pengalaman memasuki darjah 1 sepertimana aku yang dah tak ingat pengalaman darjah 1 aku... Aku berharap ia adalah pengalaman yang menyeronokkan buatnya.

Adeh, siapalah nak tolong ibu jaga adik nanti?

Hmmmm... Dah besar anak ibu.... Ibu sayang Aqil!

No comments:

Post a Comment