..................

trying 2bsimsucb4

Monday, September 24, 2012

Suami, isteri dan anak... Part 1

Setiap pasangan yang berkahwin pasti akan mempunyai anak. Sama ada merancang atau tidak, kalau ada rezeki hadirlah si kecil menjadi permata hati.
Namun, untuk apa adanya anak?
Penyambung keturunan?
Pewaris harta (itupun kalau ada)?
Pelengkap keluarga?
Penghilang sunyi?
Pengikat ikatan (not clinically proven!)?
Sekadar... 'Orang dah kawin kenalah ada anak'... Are you sure?
Tapi kadang jelas, bila ditanya kenapa perlu adanya anak... Tak ramai pasangan yang boleh jawab ataupun hanya memberi jawapan penyedap soalan sahaja.
Mungkin...mungkin kerana itulah ada ayat yang terpacul beserta tindakan yang tidak dapat diterima oleh sesetengah pihak disebabkan ketidakjelasan perlunya ada anak dalam perhubungan suami dan isteri.
Dalam perhubungan lelaki dan perempuan memang tidak perlu dan amat tidak wajar adanya seorang anak apalagi 2-3 orang anak kerana ia bakal memperbanyakkan kuantiti anak tidak sah taraf dan kes pengguguran dan pembuangan bayi. Macamlah diaorang kisah sangat pun kan? Kadang dah penah buang sekali, macam tak kisah pulak nak buat 2-3 kali. Kata kesal, hingga termimpi2lah, bersedih hingga matilah... Sedangkan, boleh je mengulangi perbuatan tu berkali2?
Entahlah...
Mungkin patut juga ia berlaku sedemikian... Mungkin boleh dijadikan iktibar kepada yang berfikir, mungkin juga untuk memperlihatkan peribadi sipulan yang terlibat, mungkin juga kerana ia telah ditentukan...
Tapi itu kisah anak yang lahir dari lelaki dan perempuan....
Lain pulak bila si kecil itu lahirnya dari suami isteri...
Walaupun ada juga yang dibuang dengan alasan tertentu, tapi itu hal lain... Mungkin diorang fikir tunggulah masa yang sesuai... Tapi nak 'buat' tak pulak kisah masa sesuai atau tidak... Ikut seronok dia je...
Hmmm...

-sambung lagi nanti-

No comments:

Post a Comment