..................

trying 2bsimsucb4

Monday, October 1, 2012

Suami, isteri dan anak... Part 2

Bila sudah melahirkan anak, pastilah ada tugasan yang menunggu...
Takkan pula nak dibiarkan saja anak itu? Bukannya anak kuda yang boleh terus  berjalan dan hidup mengikut induknya.
Ni anak manusia.
Perlu jagaan rapi, didikan, kasih sayang dan perhatian.
Kalau main hentam keromo je, ikut suka hati nak besarkan anak tu... Untung nasib, hiduplah anak tu...
Kalau tidak, alamatnya ke laut jugaklah nanti.
Aku tidak menyalahkan mana2 bentuk didikan dari ibu dan ayah kepada anak2 mereka.
Ini kerana setiap anak itu berbeza dan hanya ibu dan ayah dia sahaja yang tahu cara nak melayan dan mendidik anak tersebut. Sebab, anak itu lahir dari gen mereka. Bukan setakat mewarisi DNA keluarga malah anak tersebut bakal memiliki tak sedikit banyak perilaku kedua ibu dan ayahnya. Jadi sudah tentulah ibu dan ayahnya saja yang tahu macam mana nak jaga anak tersebut kerana mereka pun begitu...kan?
Jadi, bila ada orang luar yang hanya tahu mengutuk, mengejek dan mengherdik perilaku seorang kanak2... Mereka sebenar tidak sedar yang dipertikaikan itu bukan hak mereka kerana bukan mereka yang membesarkan dan mendidik anak tersebut!
Kadang ada jugak ibu dan ayah yang tak kenal anak sendiri. Mungkin disebabkan tak mahu mengaku kelemahan diri dan cuba menyembunyikanya lalu menyalahkan orang lain... Sedangkan dia tahu, kalau bukan dari dia...takkan pula anak itu nak ikut peel pakcik sebelah umah kut? Lainlah kalau ibunya buat angkara ngan pakcik tu, kan?
Sememangnya kita tak patut nak membandingkan anak orang dengan anak kita. Kalau nak ditegur pun anak orang, kena tengok kecenderungannya dahulu.
Kang kalau tak masuk jiwa, janganlah pula sesuka hati nak herdik anak orang kerana anak kita sendiri tu dah cukup sifat ke perangai dia untuk di terima oleh masyarakat?
Kita ni memang suka je nampak buruk orang...pastu komplen sana komplen sini...
Kain sendiri koyak nak rabak tak pulak nak peduli... Paling perihatin pun komplen saja dan tak peduli nak mendidik supaya elok...hmmmm...

Macam akan sambung lagi nih...

No comments:

Post a Comment