..................

trying 2bsimsucb4

Sunday, March 30, 2014

Cuti persekolahan kali ini...

Cuti persekolah selama seminggu telah berakhir hari ini, esok bakal bermula semula sesi persekolahn dan rutin biasa...
Petang ini aku membawa Aqil ke kedai gunting rambut. Kenapa baru petang ini nak pergi gunting rambut? Kerana Aqil pergi mengikuti ayah dia balik ke Melaka dan tinggal di sana sepanjang cuti persekolahan ini. Pada asalnya ayah dia memaklumkan akan mengambilnya pada hari ke-4 cuti sekolah, tapi tahu-tahu tiba mesej memaklumkan dia telah mengambil Aqil di sekolah pada hari Jumaat hari akhir sekolah???!!!!
Marah, bengang, geram dan sedih!!
Namun, aku tetap mendoakan agar apa yang berlaku ini adalah yang terbaek buat Aqil. Aku berharap agar Aqil gembira di sana. Setiap hari aku telefon Aqil, dua hari selepas itu baru aku berpelunag bercakap dengannya. Sebelum itu samada ayah dia memberi alasan Aqil tidur ataupun dia lansung tak jawab panggilan dan mesej yang aku hantar. %^&*&^%##%^&*&*&!!!!
Ayah Aqil berjanji akan menghantarnya pulang pada hari Khamis (hari yang sepatutnya dia ambil Aqil on the first place)... Tahu-tahu, dia mesej katanya Aqil tak nak balik dan dia tak boleh nak paksa Aqil sebab Aqil dah besar...???*(&^%$#%%$&*(&%@@(*^!!!
Hari ini, hari ahad... Janjinya lagi akan sampai dalam jam 11.30 pagi... tapi akhirnya Aqil muncul di muka pintu pada jam 12 lebih...
Seperti biasa, Aqil dibekalkan dengan mainan berkotak-kotak (mainan lego murah jer pun)... tak pelah... kemudian, yang membuat aku sentap dan tak dapat menahan perasaan ialah bila topik Aqil akan bersekolah di Melaka semasa darjah 3 tahun depan...
 %^&*&^%##%^&*&*& %^&*&^%##%^&*&*& %^&*&^%##%^&*&*& %^&*&^%##%^&*&*&
Maka, aku luangkan sejam di dalam kereta dengan Aqil di tempat letak kereta sebelum naik ke rumah. Semua aku luahkan... Termasuklah kata-kata ayah dia yang tak mengaku dia dah berkahwin dan ada anak gara-gara sibuk menggatal dengan perempuan di tempat kerjanya semasa di Sabah dulu.
Aku cerita betapa susah payahnya aku mengandungkan dia sampai keluar darah... Kemudian melahirkannya, kena belah perut dan sakit berbulan-bulan... Aku cerita aku yang menjaganya dari kecil sampai besar... Ayahnya pula selalu tiada di rumah dan tak kisah lansung tentang kami. Aku yang hantar ke sekolah, jaga dia, didik dia, ajar dia macam-macam supaya dia jadi macam sekarang, beli macam-macam, simpankan duit untuk dia, beli mainan mahal, baju elok-elok... Dan aku katakan bahawa Aqil adalah budak pandai dan hebat... kerana pada umur 8 tahun Aqil dah pandai buat macam-macam...
Semua Aqil dah boleh buat sendiri, boleh basuh kasut sendiri, siap ke sekolah sendiri, kemas baju sendiri, kemas buku sekolah sendiri, pandai solat, pandai mengaji, pandai belajar dan macam-macam lagi... Kebanyakkan budak sebayanya pun tak reti buat semua tu dan masih mak bapak yang buatkan...
Aku katakan yang aku sayangkan dia. Aku jaga dia macam aku jaga Asfa Nadha, malah lebih lagi sebab dia seorang dan aku tidak bekerja.
Aqil kata aku ada Asfa dan bakal ada anak tidak lama lagi... Tapi aku betah katanya dengan berkata, Aqil juga anak ibu. Ibu sayangkan Aqil jugak walaupun ibu ada 10 orang anak lain. Mana boleh ibu bagi anak kepada orang lain suka-suka hati jer? Kalau macam tu baek ibu tak payah ada anak. Ada Asfa Nadha dan adik baru bolehlah buat jadi kawan Aqil.
Aku bertanya adakah dia sudah membenci aku? Dah tak suka melihat dan mendengar kata-kata aku? Dah nak sangat tinggal dengan ayahnya kat Melaka? Dia berdiam diri...
Entahlah... Mungkin dia nak berkata "Ya, Aqil dah benci ibu dan Aqil tak nak tinggal dengan ibu lagi!" tapi mungkin dia tak sampai hati nak cakap semua tu sebab Aqil memang sedari kecil pandai menjaga hati dan dia faham jika seseorang berasa sedih dengan sesuatu perkara...
Entahlah... Apa jerlah yang boleh aku harapkan dari semua ini?
Perlukah aku melepaskan Aqil dan membiarkan dia bersama ayahnya yang  %^&*&^%##%^&*&*& tu? Demi kebahagiaan Aqil? Akan bahagiakah dia? Aku? Perasaan aku akan hancur luluh!!!
Berkecai... Kerana anak yang selama ini seolah-olah aku bergantung untuk meneruskan hidup selepas kesakitan menjalani perkahwinan yang gagal hendak pergi meninggalkan aku dan pergi dengan lelaki yang menyusahkan hidup aku dulu. Aku jaga, aku didik dia agar dia menjadi seorang anak yang berguna dan boleh diharap suatu hari nanti... Agar tatkala aku sudah tiada lagi di dunia ini, dia tidaklah menyusahkan dan membebankan sangat mereka-mereka yang bakal memeliharanya nanti.
Apakan daya aku?
Aku tidak akan maafkan lelaki  %^&*&^%##%^&*&*& itu... dan aku harap sangat agar dia mati cepat!!!! (boleh ke kalau aku bunuh dia esok?)

No comments:

Post a Comment