..................

trying 2bsimsucb4

Wednesday, January 16, 2013

Zaman baru...

Kiranya kini aku berada dalam zaman yang baru...
Kerana punya pasangan yang baru, cara hidup yang baru, kerja baru, anak yang baru dan anak baru masuk sekolah.
Semuanya baru belaka!
Secara seriusnya aku sangat kekok di permulaan tapi dah makin ok dan bertenang...

Apa taknya, tak sangka baru kawin 2-3 bulan aku dah termengandung... Masih lagi kekok nak sesuaikan diri, masa dan perasaan dengan insan baru serta cara hidup yang baru...ditambah pula dengan keadaan kesihatan yang aku alami sejak mengandung baby yang baru ni...lain dari pengalaman mengandungkan Aqil...sangat lain!
Maka, perkara utama dalam hidup aku jadi tak tentu hala...aku ikutkan saja apa yang berlaku dan layan perasaan mengikut keadaan...macam2 hal yang baru pun berlaku lah...

Sekarang, aku dah ada baby baru... Asfa Nadha. Sangat chomey (macam aku...of course lah kan...), sangat adorable (semestinya macam aku jugak) dan sangat dengan perangai baru (aku tak rasa macam aku...huhuhu). Walaupun dah penah melahirkan dan menjaga Aqil Ahnaf hinggalah sekarang dah pun berusia 7 tahun, namun semuanya dengan Asfa Nadha terasa macam baru pertama kali... Pertama kali mengalami alahan dan beberapa masalah semasa mengandung (pening, loya, bleeding banyak kali, pengsan, early contraction, frequent lower abnominal pain dan sakit nak bersalin-siries sakit...tapi peliknya, ia adalah sakit yang amat sakit tapi ia bukanlah kesakitan yang dikenang...hmmm...sebab sakit kena jahit yang taklah sesakit nak bersalin tu jer yang buat aku sampai mengigau dan tak boleh tido)... Pertama kali bersalin- normal... Pertama kali berpantang sendiri dan dijaga oleh kamu (so sweet!)... Pertama kali nak jaga luka yang terasa macam tak akan baik (gilers serik,siyot!!!!!) Pertama kali bentan sebab keluar g hospital bawak Asfa Nadha cek jaundis dan terasa macam down gile (naseb baek tak meroyan...huhuhu...) Secara seriusnya, pengalaman melahirkan Asfa Nadha adalah secara totalnya berbeza dengan Aqil Ahnaf... Tapi satu perasaan baru yang aku alami kini ialah...aku sangat harap aku adalah suri rumah sepenuh masa! Dan aku tak pernah rasa macam ni sebelum2 ini... Huhuhu...

Ditambah lagi, Aqil Ahnaf baru masuk darjah satu... Aku sangat serba salah dengan pengalaman baru yang satu ini... Kerana aku tidak dapat sepenuhnya menguruskan dan memastikan permulaan dan perjalanan seterusnya nanti adalah lancar dan mudah... Beberapa perkara yang tak menjadi telah membuatkan beberapa perkara terpaksa diubah saat akhir... Kalut jugaklah... Ditambah campur tangan oleh Father of the Ultra yang sangat menjengkelbongokbangang@#%&*/-+)(;:'"/μ¶÷±°¨¦)«¡₩¡€`·`₩₩»©†»§` membuatkan perancangan dan perasaan aku sangat terganggu! SABO JERLAH!!!!
Tapi aku bersyukur sangat, dalam setiap kekalutan terselit kemudahan dan nikmat perasaan dari Allah... Alhamdulillah... Aqil Ahnaf memang seorang anak yang baek, berdikari, bijak dan boleh diharap. Cuma kadang pengharapan aku terlalu tinggi tu yang buat aku panas hati kekadang tu... Tapi aku sangat sayangkan Aqil Ahnaf!! Kadang tu terusik perasaan aku bila melihat dia... Dia turuti semua yang aku mahu, selalu tawar diri untuk membantu dan semakin pandai mengurus diri sendiri. Aku tak pastilah klau memang semua kanak2 sebaya Aqil Ahnaf adalah sepertinya. Dan yang aku perasan, selepas semua yang dia lakukan...yang dia mahu hanyalah perhatian dan bahan untuk menghabiskan ruang masanya... Sebab tu bila dia dilayan dengan cara tidak sepatutnya (dimarah, disakiti, diherdik, dimaki, diketawakan dan tidak dipedulikan) airmata ini pasti menitis... Aku tak mampu nak berbuat apa2... Namun doa ibu pasti makbul...mungkin bukan sekarang, tapi lambat laun pasti akan makbul juga! InsyaAllah...
"Ibu doakan agar Aqil Ahnaf dan Asfa Nadha menjadi insan yang cemerlang di dunia dan akhirat. Disihatkan dan sempurna anggota tubuh badan, diterangkan hati, dilapangkan fikiran, dipermudahkan segala urusan, dimurahkan rezeki, sentiasa dikasihi, dirahmati dan dilindungi dari godaan syaitan, hasad dengki manusia serta dipelihara dari azab api neraka. Semoga anak2 ibu tabah dan sabar berdepan dengan kehidupan ini serta mereka2 yang sentiasa menyakiti. Aamiiinn..."

Nyatanya satu perkara baru yang buat aku sentiasa rindu ialah berkunjung ke Baitullah... Mungkin macam clichè setiap orang balik Mekah je kata nak pergi balik... Tapi sememangnya itu yang aku selalu rasa... Rindunya amat sangat!!! Aku masih terasa keadaan dan perasaan sewaktu di sana... Tika itu aku dan Asfa Nadha yang masih dalam kandungan... Sangat ingin kembali ke sana!!! Hinggakan termimpi2! Subhanallah. Aku impikan semoga aku dan kamu serta anak2 dapat ke sana bersama2 suatu hari nanti. InsyaAllah, tolonglah ya Allah... Makbulkanlah permintaan2 hambaMu ini. Amiiin...

Nanti... Akan berlaku lagi perkara baru dalam hidup aku... Dan aku harap aku tabah, sabar dan redha dengan semuanya. Tawakaltualallah...

Alhamdulillah syukuuur atas segala nikmat yang Engkau kurniakan...ia sangat bernilai dan tidak tertanding dengan segala2 yang ada...

No comments:

Post a Comment