..................

trying 2bsimsucb4

Tuesday, August 2, 2011

Patriotik dan Ramadhan

Aku sayangkan Malaysia!
Tetiba terasa patriotik plak semasa nyanyi lagu Negaraku pagi ini semasa perhimpunan bersama YB Menteri.
Hmmm…
Mungkin sebab aku adalah kumpulan sokongan je dalam perkhidmatan awam ni…

Dan mungkin juga sebab IQ serta EQ aku tak berapa nak tinggi untuk membeza-bezakan manusia mengikut pangkat/ darjat serta kedudukan dan keturunan lalu berupaya menimbulkan rasa benci pada tanah kelahiran aku ni…hmmm…

Dan kepatriotikan aku ni juga telah didorong rasa bersyukur dilahirkan di Negara yang aman damai walaupun kiri kanan bersepah dengan jenayah dan korupsi…

Apa lagi yang nak aku harapkan dari sebuah Negara?

Cukuplah aku tidak ditindas macam rakyat di Gaza…

Aku masih boleh bekerja dengan kelulusan yang tak seberapa ini…untuk meraih rezeki yang agak halal…agakla…(bukan disebabkan aku ragu2 asal usul duit yang diberi…tapi keringat yang tak berapa nak mengalir untuk dibayar sebanyak itu…)

Ini adalah Ramadhan yang agak menerujakan…

Pertama kerana aku mahu Ramadhan kali ini mendekatkan aku pada Maha Pencipta…(harap sangat)

Kedua sebab aku nak ajar Aqil berpuasa…dan Aqil boleh dikatakan agak Berjaya untuk hari pertamanya…bangun sahur, bersahur, berpuasa di sekolah tetapi tewas dengan susu kotak dutch lady di tangan pada jam 5.30 petang…adoiyaiii…

Pun begitu aku dah cukup bangga dengan Aqil…dia berusaha…tapi apa sangat yang aku boleh harapkan pada kanak-kanak seusia 5 tahun untuk berpuasa lalu memahami pengertian berpuasa?

Ketiga… juadah berbuka adalah di bawah tanggungjawab aku…huhuhuhu…terujalah sangat! Menu pertama ialah tomyam seafood dan kangkung belacan. Hmmm…Alhamdulillah, boleh dimakan… huhuhu…memang memasak bukan bidang aku…dan aku langsung tiada keberahian untuk memasak, tolonglah!!!!!

Keempat…permintaan Muhammad Aqil Ahnaf- baju raya 2…hijau tua dan merah…hmmm… xsabar nak beli sebenarnya…tapi tunggulah dulu…

Kelima…bukanlah sebab yang best…tapi teruja jugak, sebab nak ia cepat berlalu! Ini adalah kerana 1 Syawal 1432 ini Aqil bukan bersama aku….padanlah muka aku…

Aku cuma harap yang terbaek je dari semua ini…insyaAllah.

1 comment: