..................

trying 2bsimsucb4

Thursday, April 7, 2011

tua nanti....

selamat ulangtahun mak yang ke-54 tahun...  ^_^

tiba-tiba terbayang aku tika berumur 54 tahun...mungkin dah bermenantu dan bercucu...wahahaha...
aku harap sangat kehidupanku nanti sebaik seperti mak dan tidak kurang sesentimeter pun...biasanya orang akan tanya apa cita-cita bila dah besar? dulu aku ada macam-macam cita-cita,, kejap nak jadi peramugari, kejap nak jadi pilot, kejap nak jadi pelayan restoran (yang amek order yer), dan yang terbaru...dalam 2 tahun lepas, aku nak jadi cikgu...hahaha...tapi jika orang bertanya apa aku nak jadi bila dah tua nanti?
aku nak jadi orang tua yang gembira dan sentiasa tersenyum (bukan nyanyuk ek)....
merasa bahagia di hari tua bersama insan yang aku sayang adalah impianku...xde perkara lain yang aku cita-citakan selama ini...sebab itu, tujuan aku hidup ni agak kabur dan entah hape-hape planning yang aku buat...sebab tak satu pon kerjaya yang menjanjikan kebahagiaan tika dah tua nanti...sebagai programmer apatah lagi...aku dah pasti menempah title orang tua rabun sebab asek adap komputer jer...huh...nyampah!
lalu...yang aku sangat pentingkan adalah dia yang aku pasti dapat menerima aku seadanya...yang aku rasa dia akan sayang aku hingga tua...walaupun dah berkedut seribu...walaupun dah takde gigi...walaupun rambut dah beruban penuh...penerimaan dia terhadapku adalah sangat penting...kerana aku bawa impian ini setiap hari untuk kebahagiaan di hari tuaku...
tak logiklah kalau aku kata nak bersama Aqil hingga mati...dah tentu dia akan berkeluarga dan punya hidup serta impiannya sendiri...kebahagiaan untuk aqil sentiasa dalam doaku... setiap hari...
lalu, aku perlu persiapkan diriku untuk perasaan yang akan terabai...bersedia untuk yang buruk adalah lebih baik dari mengimpikan yang indah tapi terjadi sebaliknya...kan? boley ek?
itupun kalau aku sempat tua...sempat kut...biasanya orang yang tak berapa nak baik ni, hayatnya panjang...
sebab Allah sentiasa nak bagi dia ruang untuk mencari hidayah...itupun kalau dia nak...dan itupun kalau Allah berkehendak sedemikian...entah apa bahagianku?
aku sedang mencuba yang terbaek...sebaek mungkin...
jika aku tidak akan sebahagia seperti yang aku harapkan...
aku harap, orang lain bahagia...aku harap kamu bahagia...itupun cita-cita aku juga...
biarlah apa kata kamu...
biarlah kebencian dan kesakitan yang kamu kecap sekarang...
kerana ia adalah ramuan untuk kebahagian buat kamu nanti, insyaAllah...
cuma aku terkilan...
bila benci hadir, hilanglah semua sayang yang ada...
yang zahir cuma keburukanku..
tak sangka cume cerita burukku yang kau jaja...
kelemahanku yang kamu cerita...
entah apa kaitan cerita lamaku untuk kau luah lalu diludahkan kepadaku?
dan yang digambarkan kepadaku seolah hadirku hanya untuk itu...
maka timbul pula cerita hinaku...
selayaknya aku dilayan beginikah?
mungkin...
kerana kebencian mengatasi rasa sayang itu...
jadi...sayangkah kamu?
benarkah perasaan sayang kamu itu?
kerana...
pemberianmu untuk tiap perkara yang mendatangkan gurisan kasar di hatiku ini...aku masih boleh senyum pada kamu...
masih boleh menerima kamu...
masih boleh bersama kamu...
kerana sayang itu benar...begitukah?
adakah itu yang membezakan yang benar dan yang tidak berapa nak benar?
lalu...
masa sememangnya menceritakan segalanya...
aku hanya perlu bersabar sedikit masa lagi...
untuk aku benar-benar melihat kebenaran perasaan kamu itu...
untuk aku benar-benar pergi...
dan atas kerelaanku sendiri...
sungguhpun action speaks louder than voice, tapi kata-kata adalah lebih tajam dari mata pedang...

terlihat hikmahnya kini...
kamu makin dekat padaNya...
bakal menjauhiku yang digambarkan sebagai menjadi penyebab kamu menjauhiNya...
maka...
aku kini terlihat sudah siapa aku di mata kamu...
bukan siapa-siapa pun di hati kamu...kan?

hmmm...entahlah...
buat masa sekarang, macam kabur je cita-cita masa tuaku ...tercapaikah?




No comments:

Post a Comment